Как Европа финансирует качественный общественный транспорт, и почему в Сумах все плохо

Львовский исследователь транспорта Демьян Данилюк в своей заметке проливает свет на то, почему общественный транспорт в странах Европы, которые не одно десятилетие живут в рыночной экономике, качественный, и почему действующая модель перевозок в Сумах и других городах Украины, когда транспорт пытаются сделать прибыльным, не является адекватной.

Часто (якщо не постійно) читаю в коментарях, що в Європі якісний громадський транспорт, бо він там приватний і дорогий, а в нас дешевий і комунальний, себто від слова КОМУНА, а це значить комуністичний.

Такі коментатори, звісно ж ніколи не намагалися розібратися, що, чому і як, а ЗМІ, на жаль, ніколи не пояснюють і не розповідають «а як там в них».
До вашої уваги інфографіка про систему фінансування транспортних підприємств у кількох містах Європи.

Прага: 75% витрат на роботу міського ГТ покривається з бюджету міста.
Це кошти лише на транспортну роботу, тобто вони не враховують витрати на капітальний ремонт інфри та закупівлю нового рухомого складу.
На пасажирах(продаж проїзних і квитків) заробляють всього 25% необхідної суми.
І тут коментатори починають писати, що «не треба рівнятися на країни колишнього СоцБлоку! то такі самі комуністи!»
Ви, мабуть, назвете мене комсомольцем, але зізнаюся: я б був неймовірно радий, якби у Львові був такий самий «комуністичний» транспорт як в Чехії.
Але… гаразд. Не вгодила вам Чехія — дивимось на Францію.

Париж: виявляється транспортний оператор(RATP) там монополіст та ще й у державній власності!
Ба-більше, крім метро, трамваїв та автобусів обслуговує ще й частину приміських сполучень електричками.
Структура фінансування:

  • 20% компенсація з бюджету міста (втричі менше ніж у Празі)
  • 39% продані проїзні та квитки
  • 40% кошти спеціального транспортного податку, який сплачують всі роботодавці.
    Але щось тут не те… Непозбувна бентега…

Якщо 40% беруть зі спеціального податку (тобто, з громадян), і ще 20% докладають з бюджету, тобто, з тих самих податків, які зібрали з тих самих громадян… це що виходить??
60% компенсація??? Але ж там проїзд 100500 євро! Там всі багаті! Чому транспорт на цілих 60% збитковий?!?!?! Та все тому, що собівартість перевезення 1 пасажира на 1 км коштує значно більше ніж вартість разового квитка, а тим паче більше ніж вартість поїздки при купівлі довготривалого абонемента (надає знижку 15-50%).

Собівартість проїзду у Кракові, 7,2 злотих, у Варшаві цілих 14. Навіть «багаті європейці» не в змозі стільки платити. Та й навіщо? Адже завдання громадського транспорту не заробляти на пасажирах, а надавати послугу і доставляти людей до потрібних їм точок де вони примножують ВВП. Громадський транспорт — це як поліклініка, садочок чи школа. Вони не створені для прибутків. Якісний громадський транспорт збитковий.

Що ж в Україні?

Комунізм тут «закінчився» ще 25 років тому, і за кілька років до нас прийшов добробут у вигляді прогресивної приватної капіталістичної моделі — маршрутки! Суперовий транспорт Знаю, ви теж їх обожнюєте. Це вам не ті комуністичні тролейбуси-черепахи.

Різниця між французькою, чеською, і т.п. «комуністичною» системою та приватно-капіталістичною українською (а також африканською, південно-американською, південно-азійською) у тому, що в них транспортні підприємства виконують транспортну роботу = намотують передбачений кілометраж і за це отримують кошти. Тому в Празі великий автобус приїде і о 23:05 навіть якщо на зупинці буде 5 пасажирів, а трамвай в Парижі не горить і не розвалюється посеред вулиці. Навіть жінки (перепрошую за сексизм) побачать, що контактна мережа тролейбуса у Брно — це не ті провислі шнурки для сушіння білизни, як в українських містах.

Наша ж антикомуністична система передбачає, якомога менший транспортний засіб, який їде через все місто, зацікавлений в частій зміні пасажирів кожні 3-5 зупинок, бо заробляє перевізник саме на них. Коли ж пасажирів мало(ввечері, на вихідних) — транспорту нема, хоча клієнти, то є.
І якщо чверть сторіччя тому Львів мав 180+ вагонів, 200+ тролейбусів і майже 400 автобусів (ЛАЗ, ЛиАЗ, Ікарус), то сьогодні їх в 3-5 разів менше, зате є 600 маршруток
Щось пішло не так з тим капіталізмом в нас 🙂

Демьян Данилюк

Поделитесь записью!

Александр Мироненко

Транспортный журналист. Изучает развитие городского транспорта с 2007 года

  • Vasya Pypkin

    Вы сами верно подметили о том, что там имеются компенсации перевозчикам…